DRUKUJ
2017-07-04

Zakresy działania komórek organizacyjnych Stacji

Do wspólnych podstawowych zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy należy:

1) wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań powierzonych Powiatowemu Inspektorowi;

2) prowadzenie postępowania administracyjnego i egzekucyjnego w administracji jako organ I instancji;

3) opracowywanie projektów planów pracy oraz sprawozdań z działalności Powiatowej Stacji w swoim zakresie działania;

4) prowadzenie działalności szkoleniowej pracowników Powiatowej Stacji;

5) rozpatrywanie wpływających do Powiatowej Stacji skarg i wniosków oraz przygotowywanie projektów udzielanych odpowiedzi;

6) realizacja ustalonej polityki jakości;

7) udział w badaniach i pracach problemowych;

8) opracowywanie sprawozdań statystycznych w zakresie polskiej statystyki publicznej zgodnie z programem badań statystycznych oraz wewnętrznego systemu informacyjnego.

 

Do zadań Oddziału Nadzoru Sanitarnego należy w szczególności wykonywanie czynności kontrolnych w zakresie przestrzegania przez nadzorowane podmioty przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne.

Do zadań Sekcji Epidemiologii należy: 1) kontrola i nadzór nad zagadnieniami związanymi z zapobieganiem i zwalczaniem chorób zakaźnych, pasożytniczych i niezakaźnych mogących szerzyć się epidemicznie; 2) opracowywanie ognisk chorób zakaźnych; 3) nadzór sanitarny nad nosicielami zarazków schorzeń jelitowych; 4) dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych; 5) planowanie zapotrzebowania na szczepionki w oparciu o obowiązujący kalendarz szczepień i ich dystrybucja do podmiotów leczniczych oraz prowadzenie nadzoru nad wykonawstwem szczepień ochronnych; 6) nadzór nad stanem sanitarno-higienicznym w podmiotach leczniczych, ze szczególnym uwzględnieniem zakażeń zakładowych, sterylizacji i dezynfekcji; 7) opracowanie „Planu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej powiatu hajnowskiego w sytuacjach kryzysowych” i jego stała aktualizacja; 8) współudział z nadzorem zapobiegawczym w wydawaniu opinii stwierdzającej spełnienie wymagań ogólnoprzestrzennych, sanitarnych i instalacyjnych, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą;

Do zadań Sekcji Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku należy: 1) kontrola przestrzegania wymagań higieniczno-sanitarnych w nadzorowanych zakładach żywnościowo-żywieniowych, obiektach ruchomych i tymczasowych, zakładach produkcji i obrotu materiałami i wyrobami do kontaktu z żywnością oraz kosmetykami; 2) pobieranie próbek środków spożywczych, próbek sanitarnych, posiłków obiadowych oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością do badań laboratoryjnych; 3) ocena jakości i sposobu żywienia w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego; 4) ocena stopnia wdrożenia i prawidłowości stosowania przez nadzorowane zakłady systemów bezpieczeństwa żywności opartych o zasady GHP, GMP oraz zasady HACCP; 5) udział w opracowywaniu ognisk zatruć pokarmowych; 6) opracowywanie zbiorczych ocen wraz z wnioskami z materiałów kontrolnych i laboratoryjnych badań środków spożywczych oraz ocen żywienia; 7) prowadzenie edukacji żywnościowo-żywieniowej oraz współdziałanie z placówkami oświatowo – wychowawczymi, zakładami produkcji żywności, zakładami żywienia, stowarzyszeniami i innymi organizacjami; 8) podejmowanie i prowadzenie działań w ramach systemu RASFF.

Do zadań Sekcji Higieny Komunalnej należy: 1) nadzór nad bezpieczeństwem zdrowotnym wody w urządzeniach zbiorowego zaopatrzenia ludzi w wodę do spożycia; 2) nadzór nad obiektami sportowo – rekreacyjnymi (baseny, miejsca wykorzystywane do kąpieli) w zakresie jakości wody i bezpiecznych warunków do kąpieli; 3) pobieranie próbek wody do badań laboratoryjnych; 4) kontrola przestrzegania przepisów prawnych i wymagań higienicznych w obiektach użyteczności publicznej w zakresie bezpieczeństwa świadczenia usług; 5) nadzór nad warunkami ekshumacji zwłok, wydawania zezwoleń na ekshumację i przewóz zwłok; 6) opiniowanie warunków sanitarnych dotyczących organizowania imprez masowych; 7) ocena higieniczna materiałów i wyrobów mających kontakt z wodą do spożycia do budowy nowych odcinków sieci wodociągowej.

Do zadań Sekcji Higieny Pracy należy: 1) sprawowanie nadzoru sanitarnego nad warunkami pracy w celu identyfikacji i oceny zagrożeń zawodowych oraz prowadzenia profilaktyki zdrowotnej pracowników zakresie zagrożeń czynnikami szkodliwymi i uciążliwych dla zdrowia: fizycznymi, chemicznymi, biologicznymi i wynikającymi ze sposobu wykonywania pracy; 2) przeprowadzanie oceny stanu sanitarnego kontrolowanych zakładów uwzględnieniem między innymi weryfikacji zagrożeń zawodowych, realizacji planów poprawy warunków pracy, stosowanych przez zakłady środków zapobiegawczych oraz stanu zaplecza socjalno- sanitarnego; 3) zapobieganie powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy; 4) prowadzenie całości dokumentacji i postępowania wyjaśniającego w sprawie chorób zawodowych; 5) nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawnych przez podmioty wprowadzające do obrotu oraz dalszych użytkowników w zakresie niebezpiecznych substancji chemicznych i mieszanin; 6) nadzór nad przestrzeganiem przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory do produkcji narkotyków kategorii 2 i 3; 7) kontrola przestrzegania przepisów prawnych dotyczących wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w działalności zawodowej. 8) kontrola przestrzegania przepisów o zakazie wytwarzania i obrotu środków zastępczych.

Do zadań Stanowiska Pracy ds. Higieny Dzieci i Młodzieży należy: 1) nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pomieszczeń oraz wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach, przedszkolach i innych placówkach oświatowo – wychowawczych, szkołach wyższych i placówkach wypoczynku dzieci i młodzieży; 2) kontrola higieny procesów nauczania; 3) ocena warunków przechowywania i stosowania substancji i preparatów chemicznych w pracowniach szkolnych.

Do zadań Stanowiska Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego należy: 1) wydawanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, 2) opiniowanie warunków realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, 3) opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, 4) uzgadnianie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko, 5) uzgadnianie odstępstw od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektów planów i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, 6) wydawanie opinii stwierdzającej spełnienie wymagań ogólnoprzestrzennych, sanitarnych i instalacyjnych, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą; 7) wydawanie opinii w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym; 8) wydawanie opinii co do zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej; 9) kontrola obiektów budowlanych w trakcie realizacji.

Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Promocji Zdrowia należy: 1) rozpoznawanie i określenie potrzeb zdrowotnych na terenie działania Powiatowej Stacji; 2) opracowywanie i realizowanie lokalnych programów prozdrowotnych; 3) współrealizowanie programów o zasięgu ogólnokrajowym, wojewódzkim – opracowywanych przez Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Białymstoku; 4) organizowanie i prowadzenie szkoleń metodycznych oraz edukacji związanej z realizacją programów i innych działań prozdrowotnych; 5) udzielanie pomocy metodycznej, organizacyjnej zakładom opieki zdrowotnej, placówkom oświatowo-wychowawczym i innym w realizacji działań prozdrowotnych; 6) monitorowanie i ocenianie podejmowanych interwencji programowych i nieprogramowych przez Powiatową Stację oraz podległe placówki; 7) prowadzenie poradnictwa metodycznego i udostępnianie materiałów i pomocy dydaktycznych zainteresowanym osobom; 8) współpraca z samorządami lokalnymi, lokalnymi mediami, organizacjami pozarządowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi oraz innymi komórkami Powiatowej Stacji; 9) koordynowanie działań prozdrowotnych na terenie podległym Powiatowej Stacji.

Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Systemu Jakości należy: 1) nadzór nad realizacją ustalonej polityki jakości; 2) organizowanie i zarządzanie auditem wewnętrznym; 3) planowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie systemu jakości; 4) przygotowywanie przeglądów systemu jakości; 5) nadzorowanie działań korygujących.